Aanbod

Sivananda yoga

De yoga Rotterdam studio Yoga Maya geeft traditionele Sivananda Yoga lessen voor beginners en gevorderden in de Yoga Vidya style.

Sivananda yoga

Sivananda Yoga is een holistische yogavorm waarbij spanning en ontspanning elkaar afwisselen. De term verwijst naar de yoga zoals onderwezen door Swami Sivananda, een van de grootste Indiase yogameesters van de vorige eeuw. Een typische yogales omvat de zonnegroet, 12 basishoudingen, twee ademhalingsoefeningen en een diepe eindontspanning. Naarmate het niveau stijgt worden de houdingen langer aangehouden en worden er variaties op de basishoudingen geleerd.

De Sivananda Yoga lessen bij Yoga Maya Rotterdam worden gegeven in de traditie van Yoga Vidya, een succesvolle organisatie in Duitsland die zich nu uitbreidt naar het buitenland. Yoga Vidya staat voor hedendaagse yoga, yoga met beide benen op de grond, yoga dicht bij het leven. Yoga Vidya Rotterdam (onderdeel van Yoga Maya) is het eerste Yoga Vidya coöperatiecentrum in Nederland. Naast de wekelijkse lessen geven ervaren gastdocenten regelmatig yoga workshops rond uiteenlopende aspecten van Sivananda yoga. In januari 2012 start de Yoga Docenten Opleiding.

De 5 yogaprincipes omschrijven helder de essentie van de leer van Sivananda yoga. Deze bestaan uit de juiste beoefening, de juiste ademhaling, de juiste ontspanning, de juiste voeding en positief denken/ meditatie:

1. De juiste beoefening (asana)

Het lichaam is zo jong als het bewegelijk is. Daarom is het belangrijk het lichaam flexibel te houden door yogahoudingen, genoemd asana’s. Kenmerkend voor Sivananda Yoga is het lange, rustige aanhouden van de asana’s waardoor men voldoende tijd krijgt om de werking van de houding te ondergaan. Vrijwel alle asana’s hebben invloed op de kracht en bewegelijkheid van de ruggengraat, waarin alle belangrijke zenuwcentra liggen. De asana’s beïnvloeden ook de innerlijke organen en de klieren. In yoga wordt het lichaam als vehikel voor de ziel op haar reis naar perfectie aangezien, yogische oefeningen zijn daarom niet alleen ontwikkeld om het lichaam sterk en flexibel te maken, maar ook de mentale en spirituele capaciteiten te verbreden.

2. De juiste ademhaling (pranayama)

De meeste mensen ademen in het dagelijks leven oppervlakkig en gebruiken maar een klein gedeelte van de longen, wat stress en een gebrek aan energie tot gevolg kan hebben. Yoga leert ons hoe we de hele capaciteit van de longen kunnen benutten en hoe we de adem kunnen controleren. De juiste manier van ademhalen is diep, langzaam en ritmisch, waardoor vitaliteit en mentale helderheid worden verhoogd en stress word verminderd. In de yogales leer je ook gerichte ademhalingsoefeningen (pranayama) die je in contact brengen met je subtiele energieën (prana). Controle van de levensenergie leidt tot een rustige en geconcentreerde geest.

3. De juiste ontspanning (savasana)

Het moderne leven, voeding, werk en vrijetijdsbesteding maken het moeilijk voor de moderne mens om te ontspannen. Als lichaam en/of de geest constant overwerkt zijn, leidt dit tot een afnemen van de effectiviteit en creativiteit. Yoga leert ons technieken om weer diep te kunnen ontspannen. Door diep te ontspannen op lichamelijk, geestelijk en spiritueel niveau kan de yogi zijn zenuwstelsel grondig verjongen en bereikt hij een intens gevoel van innerlijke rust.

4. De juiste voeding (vegetarisch)

Ook de voeding die wij tot ons nemen heeft een enorme invloed op ons lichaam en geest. Voor een maximale lichamelijke en geestelijke effectiviteit en compleet spiritueel bewustzijn adviseert yoga een vegetarische dieet. Dit is een integraal aspect van een yogische leefstijl. Het yogische dieet bestaat uit pure, eenvoudige en natuurlijke voedingsmiddelen die makkelijk te verteren zijn, de gezondheid bevorderen en ons veel energie (prana) geven. En gezond motto is: ‘Eet om te leven, leef niet om te eten’.

5. Positief denken/ meditatie

Wij worden wat wij denken. Daarom is het belangrijk een positieve en creatieve denkwijze te cultiveren die bijdrage levert aan een stralende gezondheid en een vredige, blije geest. Een positieve kijk op het leven kan worden ontwikkeld door de beoefening van de filosofische leren van yoga en vedanta. Ook door een regelmatige beoefening van meditatie ontvouwen zich positiviteit en levensvreugde.

Swami Sivananda (1887 -1963)

Swami Sivananda was een van de grootste Indiase yogameesters van de vorige eeuw. Hij is de inspirerende kracht achter de Yoga Vidya centers. Hij schreef meer dan 200 boeken en inspireerde miljoenen van mensen over de hele wereld tot yoga-beoefening. Vandaag leren en beoefenen wereldwijd 20 miljoenen mensen zijn holistische yoga-stijl. Swami Sivananda’s motto is: ‘Serve, Love, Give, Purify, Meditate, Realise.’

Swami Vishnu-Devananda (1927-1992)


Swami Vishnu-Devananda was een directe discipel van Swami Sivananda. Hij werd door Swami Sivananda tot Hatha yoga professor gekroond. Swami Vishnu-Devananda systematiseerde en perfectioneerde zijn Hatha yoga systeem. Hij bracht de holistische yoga naar ons naar het westen en ontwikkelde zich tot een wereldbekende Hatha yoga autoriteit. Swami Vishnu-Devananda zette zich regelmatig in voor de wereldvrede door middel van spectaculaire acties, zoals vredes-vluchten over oorlogsgebieden.

Mijn beoefening – Wat zijn de mogelijkheden?

Als je met Sivananda yoga wil beginnen, je erin wil verdiepen, of juist verder wil komen in je beoefening zijn er veel mogelijkheden en manieren (combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk):

Yoga prijzen

Share 'Sivananda yoga' on Facebook Share 'Sivananda yoga' on Google+ Share 'Sivananda yoga' on Pinterest Share 'Sivananda yoga' on Twitter Share 'Sivananda yoga' on Email