Aanbod

Ashtanga yoga

De Yoga studio van Yoga Maya Rotterdam geeft traditionele Ashtanga Yoga lessen

Ashtanga yoga

Ashtanga vinyasa yoga in de traditie van Sri K Pattabhi Jois is een zeer actieve en dynamische yogavorm waarbij de ademhaling de leidraad vormt bij een vaste opeenvolging van houdingen. Elke houding wordt voorbereid door de voorafgaande.

Het woord ‘Ashtanga’ betekent ‘achtvoudige pad’ en wijst naar de Yoga Sutra van Patanjali, geschreven bijna twee duizend jaar geleden. Deze is nog steeds één van de belangrijkste teksten over yoga, en de belangrijkste tekst in de Ashtanga traditie. In de Yoga Sutra, beschreef Patanjali acht takken van yoga – onder andere morele gedragscodes, het oefenen van fysieke houdingen, ademhalingsoefeningen en meditatie. Door langer Ashtanga te oefenen, wordt je bewust hoe deze fysieke practice daadwerkelijk alle acht takken beinvloedt en bevordert. ‘Vinyasa’ wordt letterlijk vertaald als beweging en ademhaling samen.

Ashtanga wordt gekenmerkt door de meditieve kwaliteiten van het diepe ademhaling samen met de vloeiende bewegingen door een vaste reeks oefeningen. Dit zorgt voor het creëren van warmte en energie in de lichaam. Het licht aanspannen van bepaalde ‘core’ spieren maakt de practice krachtig maar zacht, en het gebruiken van een zachte blik gericht op een bepaald punt helpt men naar binnen te keren.

Deze elementen samen bevorderen het reinigen van de lichaam, het tot rust komen de geest, en het ontwikkelen van kracht en flexibiliteit. Ze vormen ook een basis voor meer gevorderde ademshaling- en meditatieoefeningen.

In de afgelopen decennia is Ashtanga heel populair geworden dankzij sterren zoals Madonna. De meeste vormen van Power Yoga zijn afgeleid van Ashtanga alhoewel een traditionele Ashtanga practice er heel anders uitziet dan een power yoga les. Onder sommige heeft Ashtanga de naam gekregen als ‘body beautiful’, competetief en heel erg op imago gericht. Ashtanga maakt je zeker fitter en er bestaan Ashtangis die aan de stereotypen voldoen. Echter deze negatieve aspecten zijn geen onderdeel van de practice. Een goede Ashtangi kijkt niet naar buiten maar keert met zijn aandacht naar binnen om rust en stilte te vinden.

Door trouw volgens de traditionele methode te oefenen, met toewijding en bescheidenheid, ontwikkelen we deze kwaliteiten ook in onze dagelijkse leven. Dit is waar Ashtanga yoga om gaat, niet om onze atletisch vermogen. Het gaat niet alleen om de individueel en wat die allemaal wel en niet kan, maar hoe hij in het leven staat, samen met alles om zich heen.

Mysore-style

Ashtanga is een yoga practice bedoelt voor iedereen – mannen en vrouwen, met gezin of carriere – en niet alleen die die al hun tijd aan yoga kunnen besteden. Traditioneel wordt Ashtanga zes dagen per week beoefend, met rust dagen met volle en nieuwe maan en tijdens de menstruatie.

In de tradionele “Mysore-style” methode, leren de studenten zelf de reeks en oefenen ze het zelf op hun eigen tempo. De docent helpt de studenten op individuele basis, soms met woorden, meestal met haar handen. Een student leert één voor één nieuwe houdingen alleen als hij er klaar voor is – hij begrijpt alle voorafgaande houdingen goed en kan ze zelfstandig oefenen.

Dagelijkse ‘self-practice’ van een vaste reeks houdingen geeft de Ashtangi een ‘maatstaf’ om te zien hoe het fysiek en mentaal gaat, en hoe hij ontwikkeld. Het lichaam maakt de reeks eigen en de practice krijgt een meditatieve kwaliteit.

Deze methode is uitermate geschikt voor beginners. Je leert geduld omdat er heel langzaam wordt toegevoegd aan je practice. Toch merken studenten dat het, ook in het begin, het meeste effectieve manier is om Ashtanga te leren. En je hoeft natuurlijk niet (meteen) dagelijks te oefenen. Door geleidelijk en trouw te oefenen zo regelmatig als je kunt, kom je ook heel ver.

Tenslotte, omdat de practice eigen is, heeft ego een veel kleinere rol –  het gaat om jou, niet om je lesgenoten – en je kunt jouw practice met je meenemen overal waar je naartoe gaat.

De lineage

Sri K Pattabhi Jois (1915-2009), of ‘Guruji’ als hij nog met liefde wordt genoemd, begon zijn yoga studie bij Sri T. Krishnamacharya in 1927 toen hij twaalf was. Krishnamacharya (1888-1989) was een van de grootste moderne yoga meesters.

Het verhaal gaat dat Krishnamacharya een zeer oude Sanskriete manuscript, de Yoga Korunta van zijn guru, R. M. Brahmachari, had gekregen en dat hij deze samen met Pattabhi jois had ontcijferd en uitgewerkt. Ashtanga Yoga in zijn huidige vorm zou hier vandaan komen. Echter, niemand levend heeft deze tekst ooit gezien. Wat wel zeker is is dat Jois een dynamische yoga vorm van Krishnamacharya heeft geleerd, één die behoorlijk op de Ashtanga yoga van vandaag lijkt.

In 1948 opende Pattabhi Jois de eerste Ashtanga yoga school in Mysore, India. Hij gaf les in deze school, onlangs verhuisd naar een groter gebouw, tot het einde van zijn leven in 2009. Zijn werk wordt nu voortgezet door zijn kleinzoon, Sharath Rangaswamy, ‘lineage holder’ van de Ashtanga traditie.

Maan-dagen

De dagen van volle en nieuwe maan worden in de Ashtanga Yoga traditie als vakantie van de dagelijkse beoefening waargenomen. De rustdag is de tijd van je practice het dichtst bij de nieuwe of volle maan. Dit betekent dat er GEEN ochtend Mysore lessen op deze dagen worden gegeven. In de avond Mysore lessen zal er een maan-sequence worden gegeven. De data van volle en nieuwe maan staan onderaan het rooster. Lees meer over dit onderwerp.

Mogelijkheden bij Yoga Maya

Binnen het lesrooster van Yoga Maya Rotterdam worden er 6 dagen per week Ashtanga yoga lessen aangeboden. Ook vinden er regelmatig beginners cursussen en workshops plaats.

Yoga prijzen

Share 'Ashtanga yoga' on Facebook Share 'Ashtanga yoga' on Google+ Share 'Ashtanga yoga' on Pinterest Share 'Ashtanga yoga' on Twitter Share 'Ashtanga yoga' on Email